Bakgrund:

Dokumentet ”Blastr Green Steel Oy Grön stålfabrik Inkoo_Miljökonsekvensbedömningsprogram 14.8.2023”  presenterar utförligt de potentiella effekterna av fabriken på miljön. https://www.ymparisto.fi/sites/default/files/documents/Blastr%20Green%20Steel%20Oy_Gr%C3%B6nt%20st%C3%A5lverk%20Ing%C3%A5_Program%20f%C3%B6r%20milj%C3%B6konsekvensbed%C3%B6mning_14082023.pdf.

Rapporten listar de tillåtna utsläppen (små partiklar, tungmetaller, miljögifter etc.) till både luft och vatten som beskrivs i BAT-direktivet (bästa möjliga teknik) och IED-direktivet (Industriemissionsdirektivet).tillåtna utsläpp för stålverket (små partiklar, tungmetaller, miljögifter etc.) både i luft och vatten. IED Artikel 5:1.   Utan att det påverkar andra krav på grund av nationella bestämmelser eller unionsbestämmelser ska den behöriga myndigheten meddela tillstånd om anläggningen uppfyller de krav som ställs i detta direktiv.”

Dessa utsläpp måste i praktiken godkännas av den nationella myndigheten om direktivets värden inte överskrids. I praktiken är därför de tillåtna utsläppen av direktiven de som kommer att vara acceptabla, oavsett om lägre utsläpp betecknas som tekniskt möjliga i planeringsskedet eller inte.

Du hittar en kort introduktion och länkar till dessa direktiv (alla EU-språk) i Q&A listan på livskraftinyland/varför-sidan https://www.livskraftinyland.fi/varfor/

MKB program nämner DNSH-principen (Do Not Significant Harm), men glömmer bort att principen i fråga utgår från att till exempel naturens återställande utgår från den befintliga situationen, förbättrar den till exempel genom att minska utsläppen. I det här fallet finns det inga utsläpp i början.

Vad är frågan och vad är schemat?

Planändringen för Inkoon Joddböle 5 bereds nu av kommunen. Om planändringen genomförs och godkänns överförs all beslutanderätt från Ingå kommun och kommuninvånarna och alla åtgärder mellan markägaren och företagen så att NTM-centralen fungerar som godkännare. I fortsättningen kommer eventuella meningsskiljaktigheter att lösas i förvaltningsrätten och högsta förvaltningsdomstolen. Nu har kommuninvånarna fortfarande möjlighet och rätt att yttra sig till kommunen angående beredningen av planen.

Ingå kommun begär in synpunkter från kommunen på förberedelsematerialet för Joddböle V före den 29 augusti 2024. Kommunstyrelsen beslutade att göra delaktighets- och utvärderingsplaner och det förberedande materialet tillgängliga för visning från 24 juni till 29 augusti 2024. Detta material finns på kommunens hemsida på https://www.inga.fi/boende-och-miljo/planlaggning-och-markanvandning/aktuell-planlaggning/detaljplaner/joddbole-v/ där det finns en folder som heter ”utredningar mm”..

Mappen innehåller följande filer, som du bör konsultera om du tänker påpeka saken senast 29.8 (adress plan@inga.fi):

  • Bedömning av de regionalekonomiska effekter av ett grönt stålverk https://www.inkoo.fi/wp-content/uploads/2024/06/Bedomning-av-de-regionalekonomiska-effekter-av-ett-gront-stalverk.pdf Du bör läsa rapporten om du vill kommentera detta senast den 29 augusti. Exempel på vad som finns i rapporten och vad som saknas i den: Rapporten beskriver möjliga ekonomiska konsekvenser både för Västra Nyland och för hela Finland. Rapporten antar att företag investerar och konsumenter spenderar. En stor del av omsättningen kommer från andra platser än fabriken. I rapporten framgår att merparten av fabrikens investering är utrustningsanskaffning från utlandet (85%) och resten av arbetet är också anbudsförfarande. Rapporten förutsätter tydligen att anbudsarbeten har mottagits i Västra Nyland och andra delar av Finland i sin helhet, på vilket de tillräknade skatterna som presenteras i rapporten sedan baseras. Till Ingå nämns till exempel med 200 invånare, vars skatteinkomst redovisas. Rapporten förklarar inte varför till exempel planering och projektutveckling ska ske i Västra Nyland när de stora konsultföretagen finns i Helsingfors! Rapporten tar inte alls ställning till om kommunens skatteintäkter räcker till till exempel byggande av ny infrastruktur. I beräkningarna antas att fabriken får fossilfri el till ett pris av 5 cent/kWh. Fossilfri el omfattar till exempel vindkraft eller kärnkraft. Rapporten uppskattar inte försvagningen av konsumenternas köpkraft när elpriset stiger. Om istället för den årliga el-produktionen (ca 1000st vindkraftverk), används kärnkraftsel motsvara detta Olkiluoto 3, årligen. Rapporten saknar helt en beskrivning av de ekonomiska effekterna av att reservera en elektrisk resurs lika stor som Olkiluoto 3 i Finland, även om Olkiluoto 3:s årliga underhåll eller produktionsavbrott alltid är landets viktigaste nyheter.  De ekonomiska effekterna bör också beskrivas till 200%, det vill säga när Blastr skulle existera och Olkiluoto 3 skulle vara under underhåll. Metoden som används i rapporten bygger på rapporten ”Regionala resursflöden i Jyväskyläregionen – Sitra” https://media.sitra.fi/app/uploads/2017/02/Selvityksia91-2.pdf som också är värd att kolla upp ut. I rapporten står det till exempel följande: ”Utvecklingen av den regionala resurs flödesmodellen kommer i framtiden även att innebära utveckling av data och regional statistik. Bristen på regionalt input-outputmaterial identifierades specifikt som utmaningar”. I denna modell utlovas alltså inte riktigt skatteintäkter utan endast möjliga resursflöden uppskattas. I rapportens sista mening står det: ”Om verksamheten i företagen inte utvecklas eller om arbetskraften flyttar till regionen och slår sig ner blir en tröskel kan man förvänta sig att de regionala effekterna blir mindre än beräknat. ” Kan kommunalt eller nationellt beslutsfattande baseras på uppskattningar som är beroende av till exempel anbudsförfaranden eller ofullständig statistik?

  • Joddböle 5 Bullerutredning_SVE
    https://www.inkoo.fi/wp-content/uploads/2024/06/Joddbole-V_Bullerutredning_SVE.pdf
    Du bör läsa rapporten om du vill kommentera detta senast den 29 augusti.
    Exempel på vad som ingår i rapporten och vad som saknas i den: I rapporten står bland annat följande ”Ur modelleringsresultaten utan det buller som LNG-terminalfartyget orsakar konstateras att effekten av LNG-terminalen fartyg på störande platser nära hamnen är 3-9 dB under dagen och 5-13 dB under natten. Utan terminalfartyget ligger bullernivåerna från andra industrier i allmänhet på nivå med riktvärden för semesterbostadsområden.”   Vad som saknas : Simulering är endast giltig för +10 grader, oklart hur brus sprids vid lägre temperaturer (längre räckvidd). Samt att alla simuleringar MED LNG-fartyget har gjorts med extra dämpning på LNG-fartyget. Oklart hur bullret blir om ingen ytterligare dämpning görs på LNG-fartyget.

  • Joddböle V lsammanfattningsraport över naturinventeringar
    https://www.inkoo.fi/wp-content/uploads/2024/06/Joddbole-V_Sammanfattningsrapport_over-naturinventeringar_SVE.pdf
    Du bör läsa rapporten om du vill kommentera detta senast den 29 augusti.
    Exempel på vad som finns i rapporten och vad som saknas i den: Den sammanfattande rapporten gjordes helt som ett skrivbordsarbete och objektens aktuella tillstånd har inte studerats. I Projektområdet identifierar rapporten områden som är ytterst viktiga, (klass 2) och även klass 1 skyddade områden som inte får störas alls! Några av dessa områden har redan förstörts. I rapporten nämns ”Det finns en osäkerhet i utvärderingen av de naturområden som nämns i de äldre rapporterna, eftersom denna sammanfattande rapport inte omfattade terrängundersökningar där platsernas nuvarande tillstånd kunde ha kontrollerats.” I rapporten nämns att ”De fyra nedanstående rapporterna, från vilka uppgifterna om detta arbete kommer, finns att läsa i sin helhet i formelmaterialet.” Däremot finns till exempel rapporten: Palorinne J., Luoto A. & Pimenoff S. 2024: Joddbölen luontoselvitys 2023. – Luontotieto Keiron Oy, icke publicerad rapport 75 s. finns inte i folder ”utredningar mm”.

  • Joddböle 5 Trafikutredning-uppd
    https://www.inkoo.fi/wp-content/uploads/2024/06/Joddbole-V_Trafikutredning_uppd.pdf
    Du bör läsa rapporten om du vill kommentera detta senast den 29 augusti.
    Exempel på vad som finns i rapporten och vad som saknas i den: Persontrafiken kan öka med 4–50 % och tung trafik med 17–96 %. På vägen mot Joddböle är trafikökningen betydligt större. I rapporten står det bland annat ”Tillgängligheten av Joddböle på en linje från närområdena Karjaa, Ingå, Lojo, Siuntio, Kyrkslätt och huvudstadsregionen påverkar väsentligt kollektivtrafikens attraktionskraft. Utöver detta uppmuntrar subventionering av biljettavgifter helt eller delvis användningen av kollektivtrafiken ännu mer”. Betänkandet tar inte ställning till vad det kostar att stödja kollektivtrafiken.

  • Joddböle 5 Konsekvenser för klimatet SVE
    https://www.inkoo.fi/wp-content/uploads/2024/06/Joddbole-V_Konsekvenser-for-klimatet_SVE.pdf
    Du bör läsa rapporten om du vill kommentera detta senast den 29 augusti. 
    Exempel på vad som står i rapporten och vad som saknas i den: I rapporten står det ”Planens klimatpåverkan är huvudsakligen negativ, eftersom det byggande som planen tillåter oundvikligen orsakar negativ klimatpåverkan, men med planlösningar som tar hänsyn till utsläppen. och effekterna av klimatförändringar, effekternas betydelse kan påverkas även på platsplaneringsstadiet”. I rapportens tabell presenteras ”Öka förnybar energiproduktion i regionen” som en lösning på klimatpåverkan.  Denna mening är i och för sig korrekt, men praktiskt taget meningslös. Även om det till exempel byggdes 100 vindkraftverk i Ingå eller lokalt så skulle det bara vara 10 % av behovet.
    För läsarens information: Blastrs kontinuerliga elbehov är 9-10 TWh per år, det vill säga årsproduktionen av Olkiluoto 3 eller storleken på ca. 1000 vindkraftverk.
    I slutet av 2023 fanns det totalt 1 601 vindkraftverk i Finland. Totalt producerades 14,4 TWh med vindkraft 2023. (källa: Wind Power Association 2024)

  • Joddböle 5 dagvattenutredning_SVE
    https://www.inkoo.fi/wp-content/uploads/2024/06/Joddbole-V_Dagvattenutredning_SVE.pdf
    Du bör läsa rapporten om du vill kommentera detta senast den 29 augusti.
    Exempel på vad som ingår i rapporten och vad som saknas i den: I slutet av rapporten står det ”Denna dagvattenrapport har bedömt effekterna av Inkoon Joddböle V platsplansändring på dagvatten. Förändringen av markanvändningen kommer att få betydande effekter på både områdets flödesvägar och vattendelar, samt mängden ytavrinning.”

  • Joddböle säkerhetsbedömning offentlig rapport  (T/Kem säkerhetsbedömning för detalplanen Joddböle V)
    https://www.inkoo.fi/wp-content/uploads/2024/06/Joddbole-V-sakerhetsbedomning-offentling-rapport-ID-74720-sv.pdf
    Du bör läsa rapporten om du vill kommentera detta senast den 29 augusti.
    Exempel på vad som finns i rapporten och vad som saknas i den: I rapporten står det till exempel ”Noll risk kommer aldrig att nås och det är inte meningsfullt att kräva det. Nyckeln till en säker boendemiljö är att riskerna är tillräckligt små jämfört med den accepterade risknivån.” Den korta rapporten definierar inte vad som är en acceptabel risknivå.

  • Se även Vad omfattar MKB-programmet? MKB För att beskriva programmets innehåll, ett ”fakta.pdf”-dokument, som växer nästan varje vecka med start hösten 2023, där dokumentet refereras till med förkortningen ”EIA” och sidnumret på faktasidan, var gjord. ”Fakta” är ett direkt citat från MKB-programmet och görs i form av ”text” Efter det finns ett avsnitt som heter ”för jämförelsens skull”, vars syfte är att förklara storlekskategorin jämfört med. någon känd storlekskategori (till exempel statistiska uppgifter) som Finland eller till exempel emissionsgränsen med referenser. Syftet är att vilken läsare som helst ska kunna kontrollera och sätta sig in i saken. Direkta citat och förkortningar används också i avsnittet För jämförelse. Den senaste pdf-filen (24 juni 2024) finns tillgänglig för nedladdning https://www.facebook.com/groups/1071613187353956/permalink/1208662520315688/ PDF är läsbar med mobiltelefon!

Esa och Nicolas

Bilden: Fortum och Blastr anordnade en rundtur i Joddbölee den 30 maj 2024. Rundturen såg endast en bråkdel av planområdet Joddböle V (gul streckad linje på kartan). Fortums kolkraftverk låg på det nuvarande lilla sandfältet som syns på kartans södra kant. GPS-rutt markerad på kartan.