Jag motsätter mig att det planeras ett stålverk i Joddböle. Mina anmärkningar mot planeutkastet publiceras så här för att ge en tankeställare och hjälpa er att göra egna anmärkningar. Det är ett viktigt redskap i kampen mot denna olycka för Ingå och regionen.

Christian Strömberg

Nygrannas

Suomenkielinen käännös tulossa!

***

Anmärkningar över planeutkastet för Joddböle V, som nu är till påseende.

Undertecknad äger flera fastigheter inom Ingå kommun. Huvudfastigheten är Nygrannas Rnr 149-457-5-20

Mina anmärkningar gäller alla fastigheter inom kommunen, som jag äger.

Jag motsätter mig att det planeras ett stålverk i Joddböle. Kräver att planeutkastet förkastas och att planearbetet omedelbart ställs in och avslutas.

Allmänt

Till en början vill jag påpeka att kommunen saknar nästan alla uppgifter som kan behövas för att ens ta till behandling detta planeutkast. Byggnads- och miljönämnden samt kommunstyrelsen har behandlat detta planeutkast utan information. Det är oansvarigt med tanke på att planeutkastet för Joddböle skall mynna ut till att det finns ett bolag (Blastr) på området, som kommer att vara helt beroende av statliga subventioner och offentliga skattemedel, för att kunna överhuvudtaget verka.  Dylika start-up-bolag har även en tendens att snabbt byta ägare, allt i takt med hur man lyckas erhålla behövliga subventioner. Det finns en mängd information att tillgå, som styrker dessa antaganden.

Det är en stor olycka för ett samhälle som får en stålverksetablering. Utflyttning, en utarmning av företagsamheten på orten samt en bestående miljökatastrof är slutresultatet. Detta har skett i alla delar av världen. Antagligen den värsta olyckan som ett samhälle kan drabbas av.

Ett eventuellt stålverk i Joddböle kräver mycket energi, i praktiken hela elproduktionen i Olkiluoto 3. Det betyder dyr el för Finlands övriga fabriker och företag. I samband med det fortsatta planearbetet skall EK och andra instanser höras om hur en betydligt högre prisnivå på el inverkar för hela det övriga näringslivet i Finland. Att samma höga, kommande elpriser även drabbar alla oss finländare, tycks man inte bry sig om. Allt detta är typisk finländsk näringspolitik.

Markanvändningsavtalet

Med hänvisning till ovanstående bör ett extremt väl utfört markanvändningsavtal vara godkänt innan man kan fortsätta med själva planearbetet.  I markanvändningsavtalet skall framgå alla de kostnadsersättningar som Fortum/Blastr med flera skall ersätta kommunen som en följd av ökade kostnader i samband med planen. Om inte detta avtal är synnerligen noggrant uppbyggt med beaktande av olika scenarier, kan kommunen råka verkligen illa ut. Det här är redan nu en klarhet, därför har kommunen ett stort ansvar att göra alla utredningar både tekniska och finansiella med egna konsulter och experter. Det går inte i en handvändning, utan kräver ett långsiktigt arbete.

Utgifter för kommunen

En eventuellt godkänd Joddböle-plan ger nya utgiftsposter till kommunen. Vägbyggen, leder för lättrafik, vägkorsningar som blir aktuella i hela kommunen, i synnerhet längs med stamväg 51. Planen kräver nytt reningsverk, utbyggd kommunalteknik och infra. Alla dessa uppgifter om kommunens ekonomiska ansvar skall finnas innan, man kan ta planen till fortsatt behandling. Tills nu, finns inga utredningar om kommunens ekonomiska ansvar och utgifter p.g.a. planen.

Kommunens möjliga inkomster

Kommunens möjliga inkomster p.g.a. ett stålverk i Joddböle har kort utretts av Ramboll Finland Oy, ett arbete som beställts av Fortum/Blastr. Ingå kommun har inte utnyttjat egna konsultföretag eller experter. En neutral ekonomisk utredning borde vara en självklarhet, för att säkra att Ingås beslutfattare har relevant ekonomisk information. Stålverket kommer sannolikt inte att vara ett inhemskt bolag. Det betyder att kommunens enda säkra inkomst är fastighetsskatten. Kommunen har inte fram till denna dag presenterat uppgifter om möjliga inkomster. Då man redan nu vet att denna plan kommer att förorsaka betydande kostnader för Ingå kommun med start redan i samband med byggandet av själva stålverket, bör kommunen göra en helt egen, grundlig utredning. Fram tills en utredning finns, bör planearbetet omedelbart ställas in.

Prisnedgångar på fastigheter, radhus- och höghuslägenheter

Planeutkastet kan redan nu ha förorsakat prisnedgångar på fastigheter inom kommunen. Större prisfall kommer det efter ett eventuellt godkännande av planen. Jag kräver att full ersättning skall betalas ut till alla fastighetsägare för prisnedgången. Jag förbehåller mig rätten att reda ut om kostnader kan redan i detta skede avkrävas. För min egen del och de fastigheter som jag äger, kräver jag ersättningar för prisnedgångar. Detta gäller givetvis alla fastighetsägare i kommunen. Det uppstår även prisnedgångar på höghus- och radhuslägenheter, vilket även ger upphov till ersättningskrav. Kommunen bör arbeta för att en expertgrupp eller organisation bildas, som tar hand om alla ersättningskrav.

Den kraftigt ökade fordonstrafiken kräver snabba åtgärder

Vägtrafiken längs med Hamnvägen och Stamväg 51 ökar markant, ca 3 500 mera fordon per dygn på grund av stålverket. Den ökade bullernivån med avgaser utmed dessa vägar kommer att kräva bullerskydd och andra säkerhetsåtgärder. Innan man kan fortsätta med planearbetet bör det finnas klara utredningar på behovet av skyddsåtgärder och vilken instans som finansierar åtgärderna. Invid Nygrannas finns Ingarskila vägkorsning i samband med stamväg 51. Korsningen är redan nu farlig med stor trafik till Ingarskila. I samband med ett eventuellt byggnadsskede av stålverket, skall denna och övriga vägkorsningar i kommunen vara i skick och säkra. Bullernivån i samband med Ingarskila vägkorsning och stamvägen kommer att kräva bullerskydd på Nygrannas. Innan man fortsätter med planerabetet skall denna fråga vara klarlagd och finansieringen i skick för alla områden med ökad bullernivå i kommunen p.g.a. den kraftigt ökade trafikmängden. Detta är fråga om trafiksäkerhet och hälsa.

Farligt nedfall

Ett stålverk förorsakar farligt nedfall. Nedfallet leder till att jakt, bär- och svampplockning på mina fastigheter inte längre kan fortsätta som förut. Detta är förstås en stor tragedi, som även drabbar många andra i kommunen, i praktiken alla invånare p.g.a. allemansrätten gällande bär och svamp. I en landsortskommun borde det vara självklart att ledande tjänstemän och politiker inser detta dilemma. Som fastighetsägare till Nygrannas med flera fastigheter, kräver jag full ersättning för detta bestående men, som aldrig försvinner. Förgiftningen av skog och mark är bestående. Kommunen skall omedelbart börja utreda dessa frågor. Utredningen skall finnas till handa innan man kan fortsätta med planearbetet. Detta borde vara en självklarhet i en landsbygdskommun.

Inga klara uppgifter om det farliga nedfallet

Gällande de smutsiga nedfallen har det kommit ut mycket knapphändig information. Dessutom finns informationen på olika platser i olika mätenheter uträknade. Det verkar som om detta skulle vara avsiktligt. Kommunen bör på egen hand utreda nedfallen och kylvattenutsläppen, för att säkra att kommunens invånare och även beslutsfattare har en saklig, läsbar och neutral bedömning. Besynnerligt att man redan har ett planeutskast till påseende utan egna säkra miljö- och ekonomiska utredningar. Kommunen bör omgående anlita utomstående och framför allt egna experter och konsulter. En utredning skall vara färdigt innan man kan fortsätta behandlingen av planearbetet. Hur man förbisett detta i behandlingen hittills, visar kanske på okunnighet, men nog mera på nonchalans för sina kommuninvånare.

Soptippen kräver att kommunen fonderar miljoner euro

Det tilltänkta stålverket planerar en soptipp mot Marsjön. Den kommer inte att vara täckt, vilket leder till urlakning av tungmetaller. Det är dessutom fråga om en soptipp som bara växer och kan blir riktigt stor, närmare 30 meter hög. Kommunen bör ha en klar plan hur man skall hantera denna soptipp och olägenheterna. I slutändan blir ansvaret kommunens i det fall att stålverket inte längre finns. Vill åter påminna om att stålverket verkar i en bransch som fungerar enbart p.g.a. statliga subventioner och offentliga skattemedel. Jag förutsätter att kommunen omedelbart tillsammans med Fortum/Blastr med flera, grundar en fond för alla dylika, kommande ersättningskrav och för återställande av skador. Fonden borde redan från början ha medel som är i miljonklass och utökas an efter, i takt med att riskerna ökar. Det finns en hel del exempel på att återställande av miljöskador faller i samhällets famn.

Behovet av sötvatten

Stålverket behöver sötvatten till en hel del funktioner, som inte ännu är klart definierade. Man har tänkt att utnyttja ett över 50 år gammalt tillstånd att nyttja sjön Marsjöns vatten. Tillståndet är gammalt och fyller inga krav av denna tid. Vattenbehovet kan på inget sätt säkras via Marsjön. Stålverket behöver mycket sötvatten, som inte finns att tillgå inom Ingå kommun. Planearbetet bör omedelbart stoppas innan detta stora problem är löst.

NTM-centralens motiverade slutsats

NTM-centralens motiverade slutsats måste vara färdig innan man kan besluta om planen. Denna plan och en eventuell stålverksetablering ger stora risker för Ingå kommun, att andra alternativ inte finns. Utgår ifrån att det finns så mycket ansvarsfullhet hos tjänstemän och politiker, att detta är utgångspunkten, att NTM-centralens motiverade slutsats skall finnas innan beslut.

Bromsa nu, innan det är för sent

Till slut vill jag nog säga, att det är med stor förvåning att Ingå kommun inte redan nu dragit i nödbromsen med detta planerabete. Givetvis har markägaren Fortum med flera en rätt att försöka ändra befintlig plan. I detta fall är kommunens risker, både ekonomiska och miljömässiga, av sådan dignitet, att man omedelbart skall bromsa och bromsa hårt. Kommunens utgifter och ekonomiska åtaganden stiger snabbt medan inkomsterna sjunker p.g.a. bortflyttning från kommunen. Detta är mera än en omöjlig ekvation, det är en olycka för kommunen och hela regionen.

Nygrannas 21.07.2024

___________________________________________

Christian Strömberg
g.christian.stromberg@gmail.com
050 40 50 751